به نظر می‌رسد که بدبیاری‌های سیستم‌عامل اندروید با بدافزارهای مختلفش به این زودی‌ها تمام نمی‌شود؛ به‌تازگی یک گروه فعال در حوزه امنیت سایبری به این موضوع اشاره کرده‌اند که اپلیکیشن های جاسوسی متعددی وجود دارند که حتی توسط گوگل پلی تایید شده‌اند و اطلاعات کاربران را می‌دزدند. این اپلیکیشن‌ های جاسوسی ازآنجایی‌که مورد تایید گوگل پلی قرار گرفته‌اند، بیش از ۱۰۰ هزار بار از ۱۹۶ کشور دنیا دانلود شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، تعداد اپلیکیشن‌ های جاسوسی به ۶ عدد رسیده بود. ازجمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به بازی‌هایی مانند Flappy Bird Dog که کپی شده بازی Flappy Bird است، اشاره کرد. خوشبختانه این بدافزارها و اپلیکیشن‌ های جاسوسی، هم‌اکنون از روی فروشگاه گوگل پلی حذف شده‌اند.

اپلیکیشن‌ های جاسوسی

نظارت گوگل در زمان انتشار اپلیکیشن‌ها روی فروشگاه گوگلی پلی بسیار زیاد است؛ اما این نظارت در زمان عرضه به‌روزرسانی برای اپلیکشن‌ها کمتر می‌شود و کنترل‌های امنیتی کمتری هم‌روی آن انجام خواهد شد؛ به همین دلیل، بد‌افزارها به روش‌های مختلف روی این فروشگاه اپ‌های اندرویدی افزایش پیدا می‌کند. زمانی‌که اپلکیشن‌ها مخاطب قابل‌توجهی پیدا می‌کنند و امتیاز خوبی هم به‌دست می‌آورند، توسعه‌دهندگان در به‌روزرسانی‌های مختلف سعی می‌کنند بدافزاری را به گوشی کاربران وارد کنند. این اپلیکیشن های جاسوسی و بدافزارها، اطلاعات شخصی کاربران را ازجمله پیام‌های کوتاه، مکان و فهرست تماس‌ها کپی می‌کرده‌اند و به سرورهای مختلف ارسال می‌کردند. حتی این اپلیکیشن‌ها می‌توانند خود را به‌صورت پیام Pop-Up شبیه به فیس‌بوک و گوگل پلی نشان دهند تا کاربران اطلاعات شخصی خود را در آن‌ها وارد کنند.

گفته‌شده این مدل بدافزارها جدید نیستند؛ اما به‌یک‌باره توانسته‌اند در ۱۹۶ کشور دنیا پخش شوند که آمریکا در بالای همه این کشورها قرار دارد.

منبع: BGR

ارسال نظر