شاید تا حالا واژه Squircle یا دایره‌مربع را شنیده باشید. این شکل هندسی، چیزی بین دایره و مربع است؛ یعنی مربعی را تصور کنید که لبه‌های آن خمیده شده باشد. اما چرا این شکل هندسی اهمیت دارد؟ با توجه به آخرین خبر منتشر شده در وبلاگ رسمی گوگل، طراحی آیکون اپلیکیشن و بازی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد از یک دایره‌مربع تشکیل شده باشد و دیگر آیکون‌های بدون پس‌زمینه (Transparent) تایید نخواهند شد؛ البته رزولوشن آیکون‌ها همچنان ۵۱۲×۵۱۲ پیکسل است. به‌صورت خودکار، سایه هم به این آیکون‌ها اضافه خواهد شد. طراحی جدید آیکون‌ها فقط به فروشگاه‌های اندروید و کروم مربوط می‌شود و این تغییرات در فروشگاه‌های مربوط به Wear OS ،Android TV و Android Auto مربوط نمی‌شود.

طراحی آیکون اپلیکیشن
سمت چپ: آیکون حال حاضر برنامه و بدون پس زمینه؛
وسط: آیکونی که با استاندارد جدید باید طراحی شود؛
سمت راست: آیکونی که به‌صورت خودکار در قالب قرار گرفته است.

از اوایل ماه آینده میلادی، توسعه‌دهندگان می‌توانند آیکون‌های جدیدشان را آپلود کنند و گوگل هم، قبول یا رد شدن آیکونشان را اعلام می‌کند. از اولین روز ماه می (۱۱ اردیبهشت‌ماه)، تمام اپلیکیشن‌ها باید از طراحی دایره‌مربع استفاده کنند و از ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) تمام اپلیکیشن‌هایی که آیکونشان دایره‌مربع نباشد، به‌صورت خودکار وارد قالبی با طرح دایره‌مربع خواهند شد.

گوگل می‌گوید که این تغییر بخاطر ایجاد ظاهری یک‌دست برای فروشگاه گوگل پلی است که تجربه کاربری را افزایش می‌دهد. گوگل پیشنهاد داده است که توسعه‌دهندگان هر چه سریع‌تر، طراحی آیکون اپلیکیشن خود را تغییر دهند تا در صف تایید کارشناسان این شرکت قرار بگیرد.


منبع: Google Blog

ارسال نظر